Denk je dat je een goede LinkedIn post hebt, heb je maar 11 likes, nul hartjes en 495 views. Maar wat zegt dat nu eigenlijk?
Want een like kan een ‘beleefde’ like zijn, van die kennis die jou likes gunt omdat ‘ie een zwak voor jou als persoon heeft terwijl hij alleen je foto’s checkt en niet de post. En de views zijn misschien minder dan anders omdat… omdat er zoveel posts gepost zijn? Trouwens, views betekent nog steeds niet dat je post echt gelezen is.
Het aantal likes en views zegt dus wel iets maar niet alles, en ook niet of je er mensen mee raakt. Want zelfs iemand die geraakt is, zet niet altijd een comment onder je post. (waarom is er geen LI ‘touched-button’? 💘 Does anybody know? )
Wat wel interessant is: wat je zegt in je post.
En ook wat het kan doen als je open bent in wat je doet, ook al lijkt dat in eerste instantie weinig raakvlakken te hebben met je werk (die link is overigens eenvoudig te leggen maar daarover in een ander blog!).
Want jouw klanten zijn mensen en mensen maken in hun leven vanalles mee. Van de aanschaf van een doldwaze, gekmakende pup tot het overlijden van oma en de oudste dochter die op kamers gaat. En van de strijd tegen de midlifekilootjes tot aan een stil verzet tegen de steeds sneller draaiende maatschappij.
Jouw klant is een koper en een vader. Een man op leeftijd en een kattenhater. Een ijdeltuit en een mens met een moraal en met overtuigingen.
Dan heb je misschien niet veel likes maar begint je klant tijdens een overleg spontaan over je post en dat hij die zo mooi vond omdat hij hetzelfde heeft meegemaakt (heb ik pas nog mogen ervaren 👩 ). Wat uitmondt in een leuk, persoonlijker gesprek en een zeer goed gevoel na afloop.
Verkoop je hier iets mee? Misschien niet direct. Maar je laat jezelf zien. En dat is zeker als zzp’er belangrijk. Want uiteindelijk schakelen bedrijven jou in en niet alleen jouw product of dienst.
Kan je nog zo vaak een blog of post plaatsen. En je tekst nog zo seo proof zijn. Als er geen doorkijkje naar jou in zit, is het een pure verkooptekst a la ‘billboard langs een doorgaande weg’.
Natuurlijk zal niemand je vertellen hoe jij je post moet schrijven. Maar als je graag wat persoonlijker wilt schrijven omdat je weet dat je er meer mee kunt winnen dan alleen een offerte, ben ik je graag van dienst!
P.S. Wat vind jij een mooie touched-button: 💘 of 💓 ?