Hoe schrijf je een slechte social media post? Hier 10 instinkers op een rij.
- Teveel babbelen
Niet lullen maar poetsen! Wat heb je te vertellen aan jouw klant? Val met de deur in huis. Eerst meld je het belangrijkste, dan pas de bijzaken.
TIP: gebruik de THINK methode om tot de kern te komen.

- Zo simpel mogelijk schrijven
Onderschat het niveau van je lezer niet.
- Praten jij en je klant in vakjargon? Gebruik dan vooral die woorden.
- ‘Moeilijkere’ woorden kan een gemiddelde lezer best hebben zolang er begrijpelijk taalgebruik tegenover staat.
- Heeft jouw doelgroep moeite met lezen? Overweeg dan video’s of podcasts in plaats van tekst. Een combinatie van tekst met video is sowieso een aanrader. Het vergroot je bereik.
TIP: Moeilijk woord of niet? Voer het gratis in op www.ishetB1.nl.
- Leuk willen zijn
Het is hartstikke leuk om origineel te zijn. Kijk maar eens naar de berichten van Coolblue. Maar het is moeilijker dan je denkt. Waag je je eraan, laat je post dan nalezen. Wat jou een leuke invalshoek lijkt, kan voor een ander een dooddoener zijn.

- (Politieke) kleur bekennen
Misschien ben je tegen zonnepanelen in natuurgebieden. Of vind je Mark Rutte een regelrechte #$*&. Prima, maar laat dit nooit de kleur bepalen van je social media post. Je klant is geïnteresseerd in jouw product of dienst, niet in jouw persoonlijke voorkeuren. Bovendien ben jij de ambassadeur van je bedrijf of de organisatie waarvoor je werkt.

- Kort, korter, kortst
Langere teksten kunnen gerust zolang je ze opdeelt in alinea’s. Weet: 2 regels web = 4 regels op mobiel. De meeste mensen lezen social media posts op hun mobiel.

- Schrijven zonder doel (sluit aan op punt 1)
Een social media post schrijven omdat het zo leuk is… Dat kan efficiënter! Ga na hoe je jouw lezer met jouw social media post kunt:
- bedienen
- helpen
- inspireren
- ondersteunen
- meenemen
- plezieren
- ontlasten
- entertainen

- Alleen maar klantgericht schrijven
Je hoeft niet altijd de problemen, de pijn en de behoeften van je klant te beschrijven. Dat doen al veel bedrijven continu. Dus schrijf gerust over wat je werk zo leuk maakt. Vertel eens over een project. Enthousiasme werkt namelijk aanstekelijk, altijd.
- Schrijven omdat het moet
Misschien voel je druk om een goede social media post te schrijven. Daarmee loop je kans dat je in een schrijfkramp schiet. Schrijfkramp zie je 9 van de 10 keer terug in een tekst. Ga eerst eens losschrijven (freewriten) of vraag een collega om hulp.

- Emotie misbruiken in social media posts
Het is waar dat emotie mensen verbindt. Maar het kan ook afschrikken. Bovendien is het doorzichtig als je het kunstmatig toepast. Ga er daarom nuchter mee om. Past het niet bij jou, je klanten of je organisatie, pas het dan niet toe. Dat is ook authentiek. En dat werkt wél. Altijd.
- Altijd en overal korte zinnen en koppen
Het is onzinnig om online nog met offline te vergelijken. Want veruit de meeste teksten schrijven we tegenwoordig voor online gebruik. Waar het om gaat is of je tekst aansluit bij het gedrag van de online lezer. Zo mag een kop best uit een hele zin bestaan. Het vertelt de lezer meteen of het bericht interessant is voor hem. En jij hebt je boodschap kunnen vertellen.
Vele korte zinnen achter elkaar? Doe het niet. Het leest niet lekker. Ook niet online. Dus.
Heb je vragen over jouw social media posts? Neem gerust contact met mij op. Wil je reageren? Graag!