‘Ik wil maatwerk teksten.’ Ok, mag ik je maten dan?

Ik ben verbaasd.

Verbaasd dat er mensen zijn die denken dat wij tekstschrijvers zo een tekst kunnen schrijven. Zonder dat zij input leveren.

Laatst was ik bij een bedrijf dat een paginagroot artikel in een blad wilde. Ik belde om een afspraak te maken voor een bezoek.

Eigenlijk was ik niet aan het werk die vrijdagmiddag. Maar de meneer in kwestie vertelde me dat hij alleen dan tijd had. Dus stapte ik die middag in mijn auto. Twintig minuten later kom ik aan en meld me. We gaan zitten.

‘Maar kan je geen artikeltje schrijven dan?’ begint hij het gesprek.

Van 250 woorden, over jouw bedrijf, zo uit de losse pols? Nou, nee.

‘Want het is zo druk. Ik heb geen tijd gehad om erover na te denken.’

We hebben de afspraak ruim een week geleden gemaakt. Dus tijd zat.

Het is als een op maat kostuum willen en zelf niet komen opdagen om je maten op te laten nemen.

En het is niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurt. Zo had ik eens de directrice van een bedrijf aan de telefoon voor een interview over hoe zij bekend wilden staan. Met die input kon ik artikelen schrijven met steeds dezelfde richting. Ik vroeg haar onder andere hoe ze haar bedrijf zou omschrijven. Welke woorden ze graag wilde gebruiken en welke niet. Ook deze afspraak was ruim van tevoren gemaakt.

‘Ehm, jij bent de tekstschrijver, toch? Ik denk: die maakt er zelf wel een verhaal van’, was haar respons.

Zo werkt het niet! Je zult als opdrachtgever de input moeten geven. Moeten weten wat je wilt. Want ik kan moeilijk een verhaal uit mijn duim zuigen over jouw bedrijf. Je vraagt toch ook niet aan een aannemer om een huis te bouwen zonder dat je jouw wensen vertelt?

Dat vragen je klanten toch ook niet van jou?

Dat je geen verhaal hebt of niet de tijd genomen hebt om een interview voor te (laten) bereiden, vind ik op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

Weet jij wél wat je wilt? Dan ga ik graag voor je aan de slag!