Helemaal in de haak: de whitepaper!

Staring at a blank page? Ga dan even een blokje om. Wil je weten wat een whitepaper is en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf? Blijf dan hangen!

Een whitepaper is een goede manier voor jou als bedrijf om op te scheppen zonder op te scheppen. En het is ook nog eens fijn voor de collega’s van sales, zo’n praatdocument en weggever. Daarnaast kan je het ook als kwalitatief goed lokaas inzetten. Zoiets als een meelwormpje uit de viswinkel in plaats van een ordinaire regenwurm uit de achtertuin.

Maar om bij het begin te beginnen (bij een regenworm is dat overigens wat moeilijker, maar dat terzijde):

Wat is een whitepaper?

Ik citeer uit zéér betrouwbare bron:

Een whitepaper is een diepgaand kennisdocument, gepubliceerd door een organisatie, dat de lezer helpt om een specifiek zakelijk probleem of vraagstuk te verhelderen of op te lossen, met als doel het opbouwen van autoriteit en/of het genereren/nurturen van leads voor de organisatie. – Vakmedianet.

Ofwel: een whitepaper is de ‘slow read’ onder de marketingcontent. En een goeie want inhoudelijk sterk. Een beetje journalistiek zelfs, je weet wel, niet van dat schreeuwerige maar beschouwend. Daar hoort dan onderstaande leeshouding bij (tevens een goede check of je whitepaper interessant is):

Wat heb je nodig voor een whitepaper?

  • Een strategie. Want ‘een keer’ een whitepaper maken is net zoiets als zomaar je hengel uitgooien in de hoop dat er iets aan je haakje blijft hangen. Kwestie van pech of geluk. En dat wil je nou net niet, toch?
  • Een hoop kennis, vooral van je klant. Welke informatie helpt hem verder (en beweegt hem als vanzelf dichter naar jouw bedrijf)?
  • Tijd. Want een whitepaper schrijf je niet even. Denk aan die koppies bij de fabricagehal of aan ‘de jongens en meiden’ die met de klant over ‘heel technische dingen’ praten. Er zit heel veel kennis bij die collega’s van je. Maar je zal deze toch echt moeten losweken en enigszins logisch rangschikken.
  • Problemen en vraagstukken die opgelost moeten worden.
    Omdat ik eerlijk gezegd liever aan de klant denk en aan wat hij / zij nodig heeft (kwestie van de aard van het beestje maar vooral de nobele taak van iedere tekstschrijver), praat ik liever over problemen of vraagstukken en oplossingen. En omdat die klant over het algemeen vist in een vijver vol aanbieders is het wel zo fijn om hem aangenaam verrast te laten kijken wanneer hij zijn hengel ophaalt. En die hem naar hetzelfde plekkie aan het water lokt, juist, daar waar jij zit!
  • Misschien heb je wel een tekstschrijver, redacteur of ander journalistiekerig type nodig?

Is een whitepaper wat voor mijn bedrijf?

Geen idee, ik ken jouw bedrijf niet. Wel weet ik uit ervaring dat het juist heel goed werkt wanneer jouw product of dienst niet zo klip en klaar is als jij denkt. En daarbij ook nog eens redelijk aan de prijs is zeg maar. Want dat schaf je dan niet zomaar 1-2-3 aan. En als je al een tijdje bestaat als bedrijf en nog steeds staat, heb je helemaal wat te vertellen – zeker nu.

Hoe kom ik aan onderwerpen voor een whitepaper?

Neem een duik binnen jouw bedrijf. Met welke vragen komen klanten steeds terug? Wat weten nog niet genoeg klanten van jullie wat ze wel zouden moeten weten? Hoe en waarmee wil je bedrijf zich profileren? Tel die twee bij elkaar op en maak een whitepaper waar je je vingers bij aflikt (al zegt zelfs KFC dat dit not done is).

Samengevat:

  • Een whitepaper ondersteunt jouw sales en marketingdoelen
  • Het zet jouw bedrijf neer als expert
  • Het maakt jouw klanten een stuk wijzer en daardoor komen ze dichterbij
  • Met een whitepaper bied je (semi-)objectieve content
  • Je maakt een whitepaper niet zomaar; het vraagt om research, openheid en eerlijkheid!

Meer weten?

Heb je vragen? Of laat je het maken van een whitepaper liever over aan iemand met ervaring? Neem dan contact met me op. Ik help je graag verder!