Over mij

De wereld begrijpen
Als kind hield ik van observeren en fantaseren. Leren vond ik leuk en ik verslond boeken. Prachtige kinderboeken maar ook veel informatieve titels. Ik was nieuwsgierig en wilde begrijpen hoe de wereld in elkaar zat. Toen al schreef ik heel erg graag: opstellen voor school en korte verhalen en strips thuis, schriften vol.

Sleutelen
Thuis had ik veel vrijheid. Geen al te strenge ouders en een vrijstaand huis met aan alle kanten tuin en uitzicht op akkers en boomgaarden. Life was good! De garage was het domein van mijn vader en later ook van mijn broer. Samen sleutelden ze wat af. Auto’s, brommers, fietsen: alles namen ze onderhanden. ’s Avonds bij het eten vlogen de technische termen over en weer.
In die tijd had ik een hekel aan ‘techniek’. Ik hield niet van de geur: van slijpen, van lassen, van smeerolie. Laat staan het lawaai en de ermee gepaard gaande frustratie als iets niet ging zoals het moest. Dingen uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, wat was daar nou leuk aan?

Schrijven
Zo praktisch en hands-on als mijn broer was, zo theoretisch was ik. Na de middelbare school en de lerarenopleiding Engels werkte ik een tijdlang in het voortgezet onderwijs. Maar het schrijven bleef trekken. Ik ging werken bij een uitgeverij van technische tijdschriften. En ik merkte: dit is leuk! Een interessante wereld waarin dames maar schaars waren (waarom?) en waar techneuten huisden die gek waren op hun vak. Dat deed me denken aan…

Promotie in techniek
Gaandeweg kreeg ik bewondering voor techniek en innovaties. Voor de mensen die het uitdachten en het lef en de mogelijkheden hadden om het uit te testen. Ik probeerde de techniek die ik onder ogen kreeg te begrijpen en zag het als een voorrecht om erover te schrijven. Ik begon te zien dat er op het gebied van promotie in techniek een en ander miste. En dat dit vooral kwam doordat het niet altijd begrijpelijk was. Ik vond het waardevol om met mijn schrijven bij te dragen aan een helderder beeld van het nut van een innovatieve oplossing.

Inmiddels help ik steeds vaker bedrijven om hun boodschap inhoudelijk kloppend te maken. Wat brengt jouw product of dienst jouw klant? En waaruit blijkt dat? Ik beweeg me daarbij nog steeds graag in de wereld van techneuten, uitvinders en wetenschappers. Misschien kunnen ze niet altijd even goed onder woorden brengen wat ze doen of waar ze aan werken en waarom dit interessant is voor een (potentiële) klant. Maar daar zijn communicatiespecialisten en tekstschrijvers voor!